Kupując ogrodzenie, inwestorzy zwracają uwagę na szereg czynników. Zwykle najbardziej interesują ich jednak dwie rzeczy: cena i gwarancja. Nic dziwnego – nikt nie chce odkryć wad w zamontowanym płocie, tym bardziej jeśli okaże się, że sprzedawca ani producent nie biorą za nie odpowiedzialności. Gwarancja na płot jest metodą zabezpieczenia w takich sytuacjach. Dowiedz się, ile może trwać i co dokładnie obejmuje.
Spis treści
Gwarancja a rękojmia
Na wstępie warto wyjaśnić, czym dokładnie jest gwarancja, a czym rękojmia. Przy montażu płotu możesz się spotkać z obydwoma pojęciami. Czasami są one traktowane jak synonimy, ale mają odmienne znaczenie!
Gwarancja na płot
Gwarancja na płot lub dowolny produkt (albo usługę) to całkowicie dobrowolne zobowiązanie producenta. Udzielając on gwarancji, bierze na siebie odpowiedzialność za wady i usterki wymienione w jej warunkach. Gwarancja dotyczy przede wszystkim sytuacji, w których towar jest niezgodny z umową sprzedaży (czyli np. ma wady produkcyjne). Jej dokładny zakres oraz okres obowiązywania zależą jednak wyłącznie od producenta. Wiele produktów objętych jest roczną lub dwuletnią gwarancją, choć np. w przypadku materiałów budowlanych i wykończeniowych ten okres bywa znacznie dłuższy. Niektóre produkty luksusowe bywają też objęte dożywotnią gwarancją producenta. Czasami istnieje również możliwość przedłużenia ochrony gwarancyjnej za dodatkową opłatą.
Rękojmia przy zakupie ogrodzenia
Rękojmia również dotyczy odpowiedzialności za wady produktu, ale jest obowiązkowa. Konieczność jej udzielania dyktują przepisy Kodeksu cywilnego (art. 556-576). Dotyczy ona wad fizycznych lub prawnych, które występują wtedy, gdy towar nie był własnością sprzedającego. Rękojmia nie obowiązuje tylko wtedy, gdy konsument podczas zakupu wiedział o wadzie. Okres jej obowiązywania wynosi 2 lata lub rok w przypadku sprzedaży produktów używanych. Z kolei w przypadku nieruchomości jest to 5 lat.
Rękojmia a gwarancja na roboty budowlane
W przypadku towarów zasady są raczej proste, ale wątpliwości mogą pojawiać się przy usługach. Czy gwarancja obejmuje roboty budowlane (np. montaż płotu)? A może rękojmia? Wbrew pozorom nie jest to tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Zgodnie z prawem każdemu inwestorowi przysługuje rękojmia na roboty budowlane. Wykonawca jest odpowiedzialny za wady fizyczne lub prawne zbudowanego obiektu. O występowaniu wady fizycznej mówi się na przykład, gdy:
- obiekt nie ma właściwości, które powinien mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności czy też przeznaczenia;
- obiekt nie ma właściwości, o których istnieniu wykonawca zapewnił inwestora;
- obiekt nie nadaje się do celu, o którym inwestor poinformował wykonawcę przy zawarciu umowy, a wykonawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jego przeznaczenia;
- obiekt został wydany inwestorowi w stanie niezupełnym.
Za wadę fizyczną uznaje się też nieprawidłowy montaż, jeśli dokonał go wykonawca lub osoba trzecia, za którą ponosi on odpowiedzialność. Można się domagać odszkodowania z tytułu rękojmi również w przypadku samodzielnego montażu, jeśli został on przeprowadzony zgodnie z instrukcją otrzymaną od wykonawcy. Odszkodowanie nie przysługuje jednak, jeśli wada powstała z powodu materiału dostarczonego przez inwestora lub też klient wiedział o niej podczas zawierania umowy.
Okres rękojmi na roboty budowlane obejmuje 5 lat w przypadku realizacji nieruchomości oraz 2 lata dla prac wykończeniowych i remontowych.
W niektórych przypadkach obowiązuje jednak również gwarancja na usługi budowlane. Jest to dobrowolne zobowiązanie producenta do wzięcia odpowiedzialności za wady powstałe w procesie budowlanym. Często nazywa się to gwarancją jakości. Jej zakres zależy od wykonawcy. Również okres gwarancji na roboty budowlane ustalany jest dowolnie. Jeśli zapisy umowy nie precyzują tego terminu, wynosi on 2 lata.
Gwarancja na płot – co warto wiedzieć?
W przypadku inwestycji w ogrodzenie kwestie gwarancji i rękojmi bywają skomplikowane. Zdarza się bowiem, że producentem jest jeden podmiot, sprzedawcą drugi, a wykonawcą trzeci. W takiej sytuacji dochodzenie swoich praw z tytułu gwarancji na płot albo rękojmi na prace budowlane może być trudne. Firmy lubią niekiedy przerzucać się odpowiedzialnością, a inwestorowi trudno udowodnić, kto odpowiada za wady. Dlatego zwykle najlepszym rozwiązaniem jest wybranie usługi kompleksowej.
Kupując płot w Płotex, możesz skorzystać również z usług montażowych. Dzięki temu w razie wystąpienia jakichkolwiek wad nie masz wątpliwości, do kogo zwrócić się po pomoc. Korzystając z naszych usług, możesz również liczyć na przystępne ceny i kompleksowe wsparcie. Pomożemy Ci wybrać idealne ogrodzenie lub zrealizujemy indywidualny projekt. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.